در دید مشتری بودن، مضمونی است که اجرای آن بنا به سلایق، خلاقیت‌ها و توانمندی‌های فروشندگان تغییر می‌کند، اما اقدامات ذیل مواردی معمول هستند که در مشاغل گوناگون قابل اجرا می‌باشند:

 

– برنامه‌ای را مشخص کنید که در آن به طور متوالی، منظم و منسجم، فهرست مشتریان مرور و تماس با ایشان برقرار شود. این تماس‌ها می‌توانند تلفنی، حضوری یا به روش‌های دیگر باشند. همچنین اگر ارتباط با مشتریان بر اساس ارزشمندی وفاداری، با در گرفتن مشخصه‌های طول عمر همکاری با مشتری انجام شود، مطلوب‌تر است.
برای مثال با مشریان طلایی سازمان – که سودآورترین و وفادارترین مشتریان هستند – ماهانه دو تماس داشته باشید و مشتریان نقره‌ای را هر ماه یک‌بار تازه‌سازی نمایید.

هدیه دادن به مشتری

– به دلایل و بهانه‌های مختلف، هدایایی – اگرچه کوچک و ارزان – به مشتریان خود اهداء‌ کنید.

 

– همایش‌ها و جشن‌های سالانه اگر با دعوت و پذیرایی و مشتریان انجام گیرند، بسیار موثر و پرنتیجه خواهند بود. در این گونه مراسم، گزارشی از عملکرد خود را به مشتریان بدهید و بر مزیت‌ها و محصولات جدید خود تاکید کنید. همچنین اگر پیرامون عملکرد مطلوب محصولات توسط یکی از مشتریان راضی،‌ برای مدعوین سخنرانی انجام شود، مطلوب‌تر است.

 

– خبرنامه یا ویژه‌نامه‌ای را به طور مستمر منتشر و برای مشتریان خود ارسال نمایید. گفتنی است، استفاده از نرم‌افزار در توزیع این اطلاعات باعث کاهش هزینه‌ها می‌گردد. برای مثال، توزیع سی‌دی یا ارسال پست الکترونیکی برای اطلاع رسانی‌ها، کم‌هزینه‌تر و موثرند.

 

یاد آوری می‌گردد، ملاحظات و شرایط کسب‌و‌کار در صنایع مختلف و همچنین جایگاه سازمان در میان رقبای صنعت، مواردی تعیین کننده در نحوه اقدام برای تازه‌سازی روابط می‌باشند. برای نمونه تجربیات نگارنده نشان می‌دهد که در ایران، صنایع کشاورزی و کارخانجات تولیدی، ارتباط حضوری و کلامی را ترجیح می‌دهند و سازمان‌های خدماتی و مدرن، دریافت نامه الکترونیکی، سی‌دی‌های اطلاعاتی و حتی پیامک را می‌پسندند.

 

نوشته:‌ امید فدایی منش

گروه مدیریت ارتباط با مشتری

telegram

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM